فرهنگ ، تاریخ ایران و جهان

مطالبی در سبک زندگی ، تاریخ ، فرهنگ و تمدن ایران و جهان

فرهنگ ، تاریخ ایران و جهان

مطالبی در سبک زندگی ، تاریخ ، فرهنگ و تمدن ایران و جهان

طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

مقدمه

در زندگی روزمره به برخی مسائل و پدیده ها بر می خوریم که باید پاسخی خوب و سازنده برای آن داشته باشیم و در غیر اینصورت با مشکلاتی بسیاری در فرد و اجتماع مواجه می شویم.تاریخ بشر از ابتدای پیدایش همواره درگیری قابل رویت و غیر قابل انکاری داشته است که از آن به حق و باطل تعبیر شده است و دارای تاریخ خاص خود می باشد.پیروان ادیان همواره در جهت حق بوده و با جبهه مقابل برای اثبات اندیشه خود سالیان سال در حال مبارزه بوده اند. روش پیروان حق در این مبارزه دین و تعالیم آن می باشد و از آن استفاده کرده و می کنند.لذا باید از دین مفهوم درست در ذهن داشته باشیم تا بتوانیم با موارد درست برخورد و پاسخ مناسبی برای افکار خود داشته باشیم. در نوشته پیشرو سعی برآن شده است کاوشی در حوزه دین انجام پذیرد و به بحث های در این مورد پرداخته شود. اصولاً دین‌شناسى، در سطوح مختلف، به دیندارى منتهى مى‌شود نه به بیدینى. و کسانى که اعتقادات دینى ندارند، دین را نمى‌شناسند، و دربارۀ دین مطالعه نکرده‌اند، و همین است که «قرآن کریم» همواره، بر تعقّل و تفکّر و تأمّل... و احادیث بر درک تفقّهى و اجتهادى و آگاهانۀ دین تأکید کرده‌اند، و عقل را «حجّت باطنى» (راهنماى درونى) شمرده‌اند، که به «حجّت ظاهرى» (راهنماى برونى)، یعنى پیامبر و امام و شریعت الهى دلالت مى‌کند. و همین است که بعضى از بزرگان گفته‌اند که «محال است فهم اجتهادى دین (دین‌شناسى) به بیدینى منتهى گردد». (حکیمی، 1390)[1]

 

[1] حکیمی م. (1390). حدیث (ص 19). دلیل ما.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۴۰
محمد مهدی حبیبی

مقدمه

تربیت فرزند یکى از مهم‏ترین وظایف والدین و مربیان در عرصه زندگى است. تربیت به معناى شکوفا نمودن استعدادهاى درون انسان‏ها و هدایت غرائز نهفته آنان به سوى قله کمال و رستگارى مى‏باشد.تربیت کلید واژه تشکیل تمدن انسانی می باشد و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در جوامع مختلف این موارد مشاهده می شود که فرهنگ ها با یکدیگر متفاوت می باشد و این در حوزه رفتاری و خانوادگی و سایر موارد بیشتر است و این از تربیت های مختلف آن ها نشات می گیرد.دین و مذهب و تربیت دینی یکی از گزینه های انسانی است که فرزندان خود را با آن آموزش است و از آن استفاده می کنند یا خود یا از مربیان متخصص در این زمینه استفاده می کنند. در این نوشتار به برخی از ویژگی های تربیت و آموزش دینی پرداخته می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۵۲
محمد مهدی حبیبی

  

 

مقدمه

دنیا و آخرت یکی از پور کاربردترین مفاهیمبین ادیان و ملل در جامعه ها و اعصار گذشته و حال بوده است.شناخت این دو مفهوم کمک بسیار خوبی در تعامل بین بنده و معبود می کند و بسیاری از اعمال و رفتار های انسانی را تحت ضابه و قانون خود می برد. وقتی این دو مفهوم برای عقل انسان و بشر حل و فهمیده شد نگاه اش به دنیا گذرا و به عنوان پلی برای رسیدن به دنیای دیگر یعنی آخرت خواهد بود که تعالیم ادیان آسمانی من جمله دین مبین اسلام آن را با تاکید بسیاری به مخاطبین خود بیان می دارد.در این نوشتار سعی شده است به صورت مختصر و مفید گفتارها و بیاناتی را در زمینه این دو مفهوم آورده و از جهت توصیفی به آن نگاه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۰۲ ، ۱۳:۱۰
محمد مهدی حبیبی

     

مقدمه

یکی از حساس ترین زمان های تاریخ ایران مربوط به زمان جنگ جهانی اول می باشد. برهه ای حساس و دارای حقایقی تلخ و ناگوار که تاریخ جهان آنرا در دل خود دارد. نمی توان تاریخ را از بین برد چرا که آنچه را دارد کتمان نمی شود کرد. در ایران زمان 1914 تا 1917 میلادی با اینکه اعلام بی طرفی کرده بود اما مور تهاجم دول استعماری آن زمان یهنی روسیه و انلیس قرار گرفت و شمال و جنوب آن در تصرف آنها شد. در این ایام با توجه به حضور این نیروی مهاجم قحطی بزرگی رخ داد که جمعیت قابل توجهی از ایران از بین رفتند. نقش این نیروها را نمی توان نادیده گرفت بلکه حتما عاممل اصلی این قحطی را آنها دانست در کنار بی کفایتی دولت در تامین ارزاق اساسی مردم چرا که وقتی این نیروها در خاورمیانه حضور پیدا کردند و شکل سیاسی کشورهای منطقه تغییر پیدا کرد و آنچه خود می پسندیدند را برسر سر امور یک ملت آوردند آن وقت می توان حدس زد تا چه اندازه دخیل در قضایای قحطی در ایران بودند. در این نوشتار سعی برآن شده است تا برخی از گزارش های تاریخی مربوط به این دوره ی تاریخی ایران را بیاوریم و گوشه ای از این دوره را بازگو کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۰۳
محمد مهدی حبیبی

مقدمه

عمل کردن به آنچه در برنامه ی زندگی انسان مورد اهمیت است از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در حوزه تفکر انسان اعتقادات بسیاری دارد و با این اعتقادات در حال زندگی است و در رفتار با عمل خود این اعتقادات درونی خود را نشان می دهد. لذا هر انسانی با توجه به موارد مذهبی و علمی و سایر امور خود با دیگران در حال ارتباط است و یا در حوزهه شخصی خود ذهنیات خود را تنظیم و از آنها بهره برداری می کند. در جامعه بشری و انسانی هر چه از لحاظ اخلاقی و عملی بر روی خود برنامه ی درستی را اجرا کند در نظر دیگران به هفرهنگ بالا و انسان مداری معرف می شود. و هرچقدر در حوزه عمل خود رعایت عملی کمتری داشته باشد در نظر جامعه مدنی انسان بی بهره از اصول بشری قرار می گیرد و سطح تعاملات با اینفرد کتر می شود و دچار خسارت های مادی و معنوی می گردد. در این نوشتار سعی شده است به بخشی از موارد در حیطه عمل پرداخته شود و رویکرد توصیفی بحث را بیان کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۰۲ ، ۲۲:۵۹
محمد مهدی حبیبی

 

مقدمه

تربیت در زندگی بشر نقش اساسی دارد و حاصل فطرت او می باشد. پس روشن شدن این دو مفهوم یعنی فطرت و تربیت و تاثیر این دو مغهوم در زندگی و تمدن بشری قابل انکار نیست ، بلکه بسیار گسترده است.بنابراین باید در هر دو بعد به آگاهی رسید و در راه رسیدن به تربیت و فطرت خدایی که سرشت آدمی به آن وابستگی دارد تلاش و مساعی داشت. در این نوشتار به صورت اختصار در قالب توصیفی به این دو مفهوم پرداخته می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۰۲ ، ۱۱:۲۹
محمد مهدی حبیبی

مقدمه

زندگی دارای مفاهیم گسترده ای است که اگر به درستی شناخته نشود انسان در درک مفاهیم پیرامون خود دچار مشگل می شود. یکی از این مفاهیم اخلاق می باشد تا زمانی که انسان درک درستس از اخلاق نداشته باشد در ارتباط خود با دیگران دچار مشگل و برخورد سخت می شود. لذا باید در این مفهوم ارزشمند اندیشید و راه های کسب آن را طی کرد و به آن دست یافت تا از برکات ان بهره مند شد. در این نوشته با رویکرد توصیفی به این مفهوم تا حدی پرداخته می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۰۲ ، ۰۶:۱۵
محمد مهدی حبیبی

مقدمه

یکی از مواردی که در تاریخ ایران به چشم می خورد حضور اروپاییان در ایران می باشد. اهداف آنها مختلف می باشد برخی برای سیاحت و گردشگری برخی برای امور سیاسی مانند سفارت از کشور خود برخی برای آموزش های مختلف علمی و نظامی و سایر امور در ایران حضور پیدا می کردند. دوران شاه عباس صفوی یکی از مقاطع حساس برای کشور ما بوده است که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. حضور اروپاییان در این دوران چشمگیر بوده و برای امور مختلف خواستار حضور در دربار شاه عباس می بودند. در این میان برادران انگلیسی شرلی را می توان نام برد که به دربار شاه صفوی راه یافتند و مورد تفقد شاه عباس قرار گرفتند. در این نوشتار به برخی از اقدامات آنها در عرصه نظامی و سیاسی خواهیم پرداخت و با استفاده کتب تاریخی  و رویکرد توصیفی می باشد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۲ ، ۱۳:۱۴
محمد مهدی حبیبی

مقدمه

عامل دیگرى که مى‏تواند در زمینه ایجاد تحول روحى و معنوى منشأ تأثیرات بسیارى باشد، شناخت و ارتباط با الگوهاى رشد و تعالى است. این ارتباط دو ویژگى برجسته به همراه دارد: یکى این‏که انسان در روح‏هاى بزرگ کششى خاص مى‏یابد و به سمت آن‏ها جذب مى‏شود؛ مثل انسانى که در قله کوه قرار دارد، خود را به آسمان و فضاى لایتناهى نزدیک‏تر مى‏بیند و نوعى سبکى و حالت پرواز در خود احساس مى‏کند. ویژگى دوّم این است که وقتى انسان با مشکلات و موانع تحوّل روحى روبه‏رو مى‏شود، با مطالعه در زندگینامه بزرگان و شخصیّت‏هاى فرزانه تاریخ و فرهنگ و استفاده از معادلات و فرمول‏هایى که آن‏ها براى عبور از تنگ‏ناها به کار برده‏اند، مى‏تواند مشکلات خود را مرتفع سازد. عامل دیگرى که در این مسیر لازم است، یافتن الگو است؛ یعنى انسانى کامل براى پیروى. مرحوم آیت الله قاضى طباطبایى مى‏فرمایند: ارزش دارد انسان نیمى از عمرش را بگردد و یک انسان با کمال بیابد و بقیه عمرش را با او مصاحبت کند. در این‏جا شخص به ظاهر نیمى از زندگى خود را از دست داده، ولى در عوض انسان با کمال و صاحب نفسى پیدا کرده است. این دستاورد عین سود خالص است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۴۷
محمد مهدی حبیبی

  

مقدمه

تاریخ ایران در دوره پهلوی اول رضا خان خود دارای فصول بسیار است که باید درباره ان به مطالعه پرداخت و آگاهی نسبت به آن  داشت. چون این دوران روی کار آمدن فردی است که از طرف انگلیس استعمار کهنه آن دوران می باشد.ظهور و پیدایش نفت در خاورمیانه و از طرفی جنبش های استقلال طلبانه در این بخش از قاره آسیا لزوم این را داشت که این دولت انگلیس از هر ابزاری برای حفظ منافع نفتی خود استفاده کند و یکی از این ابزارها ایجاد حکومت های دیکتانوری یا به ظاهر دمکراتیک در این کشور و با وابستگی غیر مستقیم،لذا سعی براین شد که سفارتخانه افرادی را کاوش و جتجو کنند که بتوانند به این مقصود ناءل آیند. در ایران این فرد کسی نیست جز رضاخان که در ادامه به گوشه ای کوچک از برگ های تاریخی مرتبط با این شخص درباره ایران خواهیم پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۵۳
محمد مهدی حبیبی