پرده ای از غفلت
امام علی علیه السلام فرمود:
بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
«میان شما و پند و اندرز، پردهاى از غفلت و غرور وجود دارد».
حجاب (پرده) را براى آنچه از هیأتهاى بدنى که عارض بر نفوس مىگردند و باعث غفلت از نگاه عبرت آمیز و پذیرش موعظه و بهرهمندى از آن است، استعاره آورده است.[1]
دوزخی شدن
دوزخى شدن بسیارى از انسانها به خاطر بهره نبردن از نعمتهاى الهى در مسیر هدایت و کمال است؛ زیرا با داشتن چشم و گوش و دل، خود را به غفلت زدهاند: اولئک هم الغافلون.[2][3]
غفلت در قرآن به سه معنى مطرح شده است:
غفلت بد، نظیر آیهى وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیاتِنا لَغافِلُونَ (یونس: 92) همانا بسیارى مردم از آیات ما غافلند.
غفلت خوب، نظیر آیهى إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِى الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ. (نور: 23) کسانى که بر زنان پاکدامن وغافل از فحشا، تهمت زنا مىزنند در دنیا وآخرت لعنت شدهاند.
غفلتِ طبیعى به معناى بىاطلاعى، نظیر همین آیه مورد بحث وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِینَ که خدا براى حفظ حرمت واحترام پیامبر نمىفرماید: کنت من قبله لمنالجاهلین.[4][5]
اسباب ازبین رفتن غفلت
1-ذکر اللهی
ذکر گاهى در مقابل غفلت قرار مىگیرد مانند و لا تطع من أغفلنا قلبه عنذکرنا (کهف، 28) و گاهى در مقابل نسیان مانند و اذکر ربک اذا نسیت.[6][7]
ذکر خداوند همانند دیگر توفیقهاى الهى محفوف به دو نعمت خداست؛ یعنى اول یاد خدا نسبت به بنده ظهور مىکند تا وى از غفلت به تنبّه و از سهو و نسیان به ذکر منتقل شود، آنگاه او به یاد خداوند خواهد بود و سپس خداوند به عنوان پاداش وى را مورد لطف خود قرار مىدهد و به یاد او خواهد بود.[8][9]
2-یاد نعمت های اللهی
یاد نعمتهاى خدا بر مؤمنین لازم است: یا أیها الذین ءامنوا اذکروا نعمة الله علیکم زیرا هم نوعى شکر است هم غرور و غفلت را از انسان دور مىنماید و هم عشق انسان را به پروردگار مىافزاید.
[1] ابنمیثم، میثم بن علی، شرح نهج البلاغه ابن میثم، جلد: ۵، صفحه: ۶۵۶، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامى، مشهد مقدس - ایران، 1375 ه.ش.
[2] ( 4). نور، ج 4، ص 230.
[3] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.
[4] ( 4). نور، ج 6، ص 23.
[5] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.
[6] ( 4). المیزان، ج 1، ص 510.
[7] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.
[8] ( 7). همان.
[9] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.
- ۰۲/۰۴/۰۵