فرهنگ ، تاریخ ایران و جهان

مطالبی در سبک زندگی ، تاریخ ، فرهنگ و تمدن ایران و جهان

فرهنگ ، تاریخ ایران و جهان

مطالبی در سبک زندگی ، تاریخ ، فرهنگ و تمدن ایران و جهان

طبقه بندی موضوعی

پرده ای از غفلت

دوشنبه, ۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۱ ب.ظ

امام علی علیه السلام فرمود:

بَیْنَکُمْ‌ وَ بَیْنَ‌ الْمَوْعِظَةِ‌ حِجَابٌ‌ مِنَ‌ الْغِرَّةِ‌

«میان شما و پند و اندرز، پرده‌اى از غفلت و غرور وجود دارد».

حجاب (پرده) را براى آنچه از هیأتهاى بدنى که عارض بر نفوس مى‌گردند و باعث غفلت از نگاه عبرت آمیز و پذیرش موعظه و بهره‌مندى از آن است، استعاره آورده است.[1]

دوزخی شدن

دوزخى شدن بسیارى از انسان‏ها به خاطر بهره نبردن از نعمت‏هاى الهى در مسیر هدایت و کمال است؛ زیرا با داشتن چشم و گوش و دل، خود را به غفلت‏ زده‏اند: اولئک هم الغافلون‏.[2][3]

غفلت‏ در قرآن به سه معنى مطرح شده است:

غفلت بد، نظیر آیه‏ى‏ وَ إِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیاتِنا لَغافِلُونَ‏ (یونس: 92) همانا بسیارى مردم از آیات ما غافلند.

غفلت خوب، نظیر آیه‏ى‏ إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ لُعِنُوا فِى الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ. (نور: 23) کسانى که بر زنان پاکدامن وغافل از فحشا، تهمت زنا مى‏زنند در دنیا وآخرت لعنت شده‏اند.

غفلتِ طبیعى به معناى بى‏اطلاعى، نظیر همین آیه مورد بحث‏ وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلِینَ‏ که خدا براى حفظ حرمت واحترام پیامبر نمى‏فرماید: کنت من قبله لمن‏الجاهلین.[4][5]

اسباب ازبین رفتن غفلت

1-ذکر اللهی

ذکر گاهى در مقابل غفلت‏ قرار مى‏گیرد مانند و لا تطع من أغفلنا قلبه عنذکرنا (کهف، 28) و گاهى در مقابل نسیان مانند و اذکر ربک اذا نسیت.[6][7]

ذکر خداوند همانند دیگر توفیق‏هاى الهى محفوف به دو نعمت خداست؛ یعنى اول یاد خدا نسبت به بنده ظهور مى‏کند تا وى از غفلت‏ به تنبّه و از سهو و نسیان به ذکر منتقل شود، آنگاه او به یاد خداوند خواهد بود و سپس خداوند به عنوان پاداش وى را مورد لطف خود قرار مى‏دهد و به یاد او خواهد بود.[8][9]

2-یاد نعمت های اللهی

یاد نعمت‏هاى خدا بر مؤمنین لازم است: یا أیها الذین ءامنوا اذکروا نعمة الله علیکم‏ زیرا هم نوعى شکر است هم غرور و غفلت‏ را از انسان دور مى‏نماید و هم عشق انسان را به پروردگار مى‏افزاید.

 


[1] ابن‌میثم، میثم بن علی، شرح نهج البلاغه ابن میثم، جلد: ۵، صفحه: ۶۵۶، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامى، مشهد مقدس - ایران، 1375 ه.ش.

[2] ( 4). نور، ج 4، ص 230.

[3] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.

[4] ( 4). نور، ج 6، ص 23.

[5] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.

[6] ( 4). المیزان، ج 1، ص 510.

[7] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.

[8] ( 7). همان.

[9] دهقان، اکبر، تفسیر نسیم رحمت، 14جلد، موسسه انتشارات حرم - قم - ایران، چاپ: 2، 1392 ه.ش.

  • محمد مهدی حبیبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی